مسجد صاحب الزمان(عج) شبانکاره

گزارش فعالیتهای هیئت انصارالمهدی(عج)،پایگاه بسیج صاحب الزمان(عج) و کانون انصار شبانکاره

مسجد صاحب الزمان(عج) شبانکاره

گزارش فعالیتهای هیئت انصارالمهدی(عج)،پایگاه بسیج صاحب الزمان(عج) و کانون انصار شبانکاره

پیام های کوتاه
  • ۸ فروردين ۹۲ , ۱۲:۴۲
    الهی

در پی اظهارات اخیر معاون رئیس جمهور

يكشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۵۸ ب.ظ

به جای دفاع از "کافی لیدی ها" کرامت زنان را حفظ کنید

حفظ کرامت بانوان بی‌شک از وظایف این معاونت است. آیا فکر نمی‌کنید که محیط کار در "کافی‌شاپ" ها( که البته اصل وجود چنین شغلی محل سؤال است)، مناسب بانوان می‌باشد یا خیر؟

به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ نیوز، بی شک حفظ کرامت "زن" در یک جامعه اسلامی امری واجب و از اهداف چنین جامعه‌ای است. این موضوع در ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چراکه در کشور ما نه‌تنها حفظ کرامت به‌عنوان عرف جامعه شناخته می‌شود که شرع اسلام نیز ما را به این سمت‌وسو هدایت کرده و تلاش اداره‌کنندگان جامعه اسلامی نمی‌تواند چیزی غیرازآن باشد.

 
در این میان، فعالیت اجتماعی زنان می‌تواند این "حفظ کرامت" را تقویت و یا در مسیر انحراف قرار دهد. در همین زمینه یکی از شغل‌هایی که متأسفانه نه به‌عنوان منبع درآمد بلکه به‌عنوان "پز روشنفکری" موردتوجه برخی بانوان قرارگرفته و در درازمدت آسیب‌های اجتماعی به همراه خواهد داشت، شغل "لیدی کافی " برای کافی‌شاپ‌هاست که در میان دختران جوان طرفداران خاصی پیداکرده است.
 
اما با توجه به اینکه در ماههای اخیر گرایش دختران جوان برای کار در این "کافی‌شاپ"ها که البته گاه موجب سوءاستفاده از آن‌ها به دلیل محیط خاص آن نیز می‌شد افزایش‌یافته بود، در اقدامی بهنگام و با اعلام رئیس پلیس اماکن ناجا، فعالیت بانوان در چنین مکان‌هایی ممنوع اعلام شد:
 
"طبق قانون اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها ممنوع است، او همچنین اضافه کرد: در سفره‌خانه‌های سنتی نیز اشتغال زنان در محیط عمومی این سفره‌خانه‌ها ممنوع است. طبق قانون، تردد و اشتغال زنان حتی اگر صاحب پروانه کسب نیز باشند، در داخل قهوه‌خانه‌ها ممنوع است."
 
اما این اظهارات با واکنش عجیبی از سوی معاون امور بانوان رئیس‌جمهور مواجه شد:
"مولا وردی"در واکنش به این اظهارنظر می‌گوید: "از این اظهارات این‌گونه برداشت می‌شود که قانونی درباره ممنوعیت اشتغال زنان در قهوه‌خانه‌ها وجود دارد که آن را به کافی‌شاپ‌ها تعمیم داده‌اند؛ حال باید دید آیا قانون صراحتاً به این مسئله اشاره دارد؟" وی همچنین در بخشی دیگر از اظهاراتش می‌گوید: با توجه به وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری زنان در جامعه، این مکان‌ها محلی برای کسب درآمد زنان نیازمند است."
 
این واکنش معاون رئیس‌جمهور در حالی اتفاق می‌افتد که مطالعه و بررسی درزمینهٔ وضع موجود زنان و وضعیت مطلوب با توجه به دیدگاه‌های دین مبین اسلام، همکاری با دستگاه‌های فرهنگی به‌منظور ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی و پرهیز از اشاعه فرهنگ منحط غربی به‌ویژه در مورد دختران جوان و نوجوان و ... جزء ده‌ها فعالیت شاخص معاونت رئیس‌جمهوری در امور بانوان تعریف‌شده و جای سؤال از شخص معاون رئیس‌جمهور است که شغل "کافی لیدی" و حمایت از آن با توجه به شرح وظایف ایشان، قابل توجیه است؟
 
حفظ کرامت بانوان بی‌شک از وظایف این معاونت است. آیا فکر نمی‌کنید که محیط کار در "کافی‌شاپ" ها که البته اصل وجود چنین شغلی محل سؤال است، مناسب بانوان می‌باشد یا خیر؟ آیا چنین محیطی مغایر با شئونات اسلامی نیست چه رسد به اینکه خدمات آن را یک خانم ارائه دهد؟ ضمن اینکه از اماکن ناجا نیز جای سؤال وجود دارد که فضای ایجادشده در کافی‌شاپ‌ها هم مغایر بافرهنگ ایرانی است، آیا ممنوعیت فعالیت بانوان از سوی شما، مبنی بر تایید عملکرد این‌گونه مشاغل است و یا برنامه نظارتی بهتری برای این‌گونه شغل‌ها دارید؟
 
واکنش خانم مولا وردی "معاون محترم رئیس‌جمهور" به طرح "حفظ کرامت بانوان" در شهرداری تهران نیز قابل تامل بود. پس‌ازآنکه شهرداری تهران در اقدامی قابل‌توجه، سعی در افزایش امنیت روانی بانوان شاغل در شهرداری، از طریق طرح "تفکیک جنسیتی"داشت و درحالی‌که این طرح با استقبال بانوان مواجه شد اما برخورد معاون رئیس‌جمهور در امور بانوان حکایت دیگری داشت. مولا وردی به دنبال مطرح‌شدن این طرح این‌گونه واکنش نشان داد:
 
"چرا پس از گذشت ۹ سال از شهرداری آقای قالیباف تفکیک جنسیتی اجرا شده است؟ تابه‌حال غیرت دینی کجا رفته بود؟ چرا در سه سال اخیر این طرح به اجرا درنیامده است؟ که این‌ها پرسش‌های موجود در جامعه است."
 
دولت یازدهم درزمینهٔ عفاف و حجاب نیز واکنش‌هایی قابل تامل داشته است. علی جنتی وزیر ارشاد، چندی پیش در واکنش به این نکته که وضعیت حجاب در جامعه نگران‌کننده است گفت: شما نگران ساپورت پوشیدن خانم‌ها در سطح شهر هستید ولی ما نگران وضع اقتصادی و جوانان هستیم! این اظهارات در حالی است که وزیر کشور به دلیل کارنامه ضعیف درزمینهٔ اجرای قانون عفاف و حجاب از نمایندگان مجلس کارت زرد گرفت.
 
اما این اظهارات از سوی خانم مولا وردی و شخص دکتر جنتی در حالی مطرح می‌شود که لازم است چند نکته به‌عنوان وظیفه دستگاه‌های اجرایی برای حفظ کرامت بانوان در جامعه اسلامی را عنوان کنیم:
 
 
رهبر معظم انقلاب درباره حفظ کرامت زن در جامعه می‌گویند: هر جامعه‌ای برای توسعه و پیشرفت نیازمند سلامت عناصر اصلی و فرهنگ‌ساز خود می‌باشد. ازجمله عناصر اصلی در هر جامعه و به‌ویژه نهاد خانواده، "زن" است. زن سالم، با اعتمادبه‌نفس، ایمان و توانمندی می‌تواند کانون خانواده را پرنشاط کند و فرزندانی سالم و صالح تحویل جامعه دهد. لذا کرامت، حرمت و احترام زن باید حفظ شود.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با صدها نفر از بانوان فرهیخته، برجسته و فعال در بخشهای دانشگاهی، حوزوی و سازمان‌های اجرایی در حوزه مسائل خانواده وزنان، دو نیاز مهم و فوری جامعه را «تقویت نهاد خانواده» و «احترام و تکریم زن در محیط خانه» دانستند. ایشان دراین‌باره تأکید کردند: "باید در قوانین، خُلقیات و سنت‌ها، شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود که زنان در سطوح مختلف معاشرتی، جنسی، فکری و خانوادگی دچار ستم زدگی نباشند."...
 
سخن پایانی:
 
"کرامت" در لغت به معنای منزلت، شرافت، ارزش، بزرگواری، مقام و جایگاه خاص آمده است. حفظ این کرامت از طریق قانون‌گذاری، نظارت و اجرا از وظایف دستگاه‌های مختلف ازجمله دولت است. بنابراین انتظار می‌رود مسئولین این دستگاه‌ها برای حفظ افراد حداقلی گه برخی امور را از طریق هنجارشکنی پیش می‌برند اظهارنظری خلاف عرف جامعه نداشته باشند چراکه عرف جامعه بی‌شک پذیرای این‌گونه منش‌ها در جامعه اسلامی نخواهد بود!
۹۳/۰۶/۲۳
هادی شبیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی