مسجد صاحب الزمان(عج) شبانکاره

گزارش فعالیتهای هیئت انصارالمهدی(عج)،پایگاه بسیج صاحب الزمان(عج) و کانون انصار شبانکاره

مسجد صاحب الزمان(عج) شبانکاره

گزارش فعالیتهای هیئت انصارالمهدی(عج)،پایگاه بسیج صاحب الزمان(عج) و کانون انصار شبانکاره

پیام های کوتاه
  • ۸ فروردين ۹۲ , ۱۲:۴۲
    الهی

آنچه در اوکراین می گذرد

يكشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۲، ۰۴:۲۹ ب.ظ
انقلاب رنگی؛ به رنگ امریکا، به رنگ خون، به رنگ خرابی/ اعتماد رئیس جمهور معزول اوکراین به اتحادیه اروپا چگونه برای دولتش را به زمین زد؟

 تنها یک روز پس از امضای مصالحه نامه میان دولت اوکراین، مخالفان و اتحادیه اروپا، معترضین در سایه حمایت های اتحادیه اروپا بدون توجه به مفاد مصالحه کاخ ریاست جمهوری و پارلمان این کشور را تصرف کردند تا عمر دولت هم پیمان روسیه در اوکراین به سر برسد.  

به گزارش رجانیوز، رسانه‌های وابسته به مخالفان اوکراینی خبر داده‌اند روز گذشته پس از محاصره کاخ ریاست جمهوری اوکراین، یاناکوویچ، رئیس جمهور این کشور اجازه نیافت با هواپیما کشور را ترک کند و به روسیه برود با اتومبیل کی یف را ترک کرده و به شهر خارکف در منطقه مرزی اوکراین با روسیه رفته است.

اوضاع زمانی برای جناح حاکم بحرانی تر شد که "ولادیمیر ریباک" رئیس مجلس و از طرفداران یاناکوویچ نیز از سمت خود استعفا داد و پارلمان به دست مخالفان افتاد.

پارلمان نیز در اولین اقدام با اکثریت قاطع آرا ویکتور یانوکوویچ را از سمت ریاست جمهوری اوکراین برکنار کرد. مصوبه دیگر پارلمان برگزای پیش از موعد انتخابات آتی ریاست جمهوری در تاریخ 25 می (اواخر ادریبهشت سال 93) بود. پیش از این نمایندگان اوکراین در مصوبه دیگری حکم به آزادی "یولیا تیموشنکو" نخست وزیر سابق اوکراین از زندان داده بودند.

پارلمان اوکراین همچنین امروز با تصویب قانونی وظایف رئیس‌جمهوری این کشور را به رئیس پارلمان واگذار کرد.

براساس این تصمیم پارلمان تمام اختیارات و وظایف ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور برکنار شده به رئیس پارلمان جدید این کشور واگذار می‌شود.

به دنبال استعفای "وولودیمیر ریباک"، رییس پارلمان اوکراین به دلیل آنچه که آن را بیماری خواند، الکساندر تورچینف،‌ از حزب یولیا تیموشنکو به عنوان رئیس جدید پارلمان انتخاب شد.

«الکساندر تورچینف» با 288 رای موافق به عنوان رئیس جدید انتخاب شد. وی رئیس سابق نیروهای امنیتی اوکراین و متحد یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین است.

پارلمان با درخواست تشکیل دولت وحدت ملی تا روز سه‌شنبه همچنین به اتفاق آرا به برکناری لئونید کوژارا، وزیر خارجه و متحد یانوکوویچ رای داد.

دستور دستگیری وزیر کشور سابق و دادستان کل سابق و برکناری وزیر آموزش نیز صادر شد. قوانین 16 ژانویه در خصوص تظاهرات لغو شد.

تیموشنکو نخست وزیر طرفدار غرب است که در سال 2004 و به دنبال انقلاب رنگی به قدرت رسید. با این حال  پس از شکست وی و حزبش از "ویکتور یاناکوویچ" رئیس جمهور کنونی اوکراین در انتخابات سال 2010، به اتهام سوء استفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شده بود.

تیموشنکو  پس از آزادی از زندان در یک سخنرانی که در یک فضای عاطفی برگزار شد به معترضین هشدار داد که تحت هیچ شرایطی نباید صحنه اعتراضات را ترک کنید.

اوضاع در اوکراین در حالی بحرانی شده است که روز جمعه "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور، در حضور رهبران مخالفین و وزیران خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و لهستان قرارداد مصالحه را امضا کرد.

این قرارداد که به امضای طرفین رسیده بود شامل مواردی هم چون کاهش اختیارات رئیس جمهور، برگزاری انتخابات زودهنگام، و تشکیل دولت وحدت ملی بود.

هر چند این اقدامات موجب شد تا روز شنبه آرامش نسبی به خیابان های کی یف بازگردد اما با این وجود خیایان های پایتخت اوکراین مملو از جمعیت معترضین بود.

وضعیت اوکراین به همین روند ادامه داشت که در هنگام ظهر انتشار خبری موجب شد تا این کشور مجددا تبدیل به کانون توجه رسانه ها شود. خبر اشغال کاخ ریاست جمهوری از سوی مخالفین و خروج رئیس جمهور از کی اف بو .

پس از کنترل پارلمان و کاخ ریاست جمهوری توسط مخالفان که بر خلاف مفاد مصالحه بود، شرایط برای روی کار آمدن احزاب راستگرا طرفدار غرب فراهم شد. حال با کنارگیری ارتش برای مداخله در بحران داخلی، غربگراها به دنبال حذف احزاب مخالف و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای فبضه کردن قدرت هستند. 

این دومین پیروزی مخالفین غرب گرا بر دولت طرفدار روسیه است. در مورد قبلی و با وقوع انقلاب نارنجی طرفداران غرب در این کشور روی کار آمدند اما به تدریج و به دلیل آن که این افراد نتوانستند به وعده های خود عمل کنند مجددا جریان طرفدار روسیه در کی یف روی کار آمد.

حال پس از خروج رئیس جمهور اوکراین از کاخ ریاست جمهوری متحد اصلی وی ، یعنی روسیه در تماس با کشورهای اروپایی اعتراض خود را عز عدم پایبندی اتحادیه اورپا و مخالفان به مفاد توافقنامه بیان کرده است.

روز شنبه بنا به اعلام وزارت امور خارجه روسیه وزرای امور خارجه فرانسه، لهستان و آلمان که فعالانه به انعقاد این توافق کمک کردند، پذیرفتند که رهبران مخالفان این توافق را زیر پا گذاشتند.

این سه وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا در مذاکرات جداگانه خود با سرگئی لاوروف نسبت به زیر پا گذاشتن شرایط توافقنامه از سوی مخالفان اوکراینی اظهار نگرانی کردند.

لاوروف به این وزرا اظهار داشته است: مخالفان نه تنها در انجام حتی یکی از وظایف خود تلاش نکردند بلکه همواره تقاضاهای جدیدی را مطرح می‌کنند و پیرو افراط گران و دزدانی هستند که اقدامات آنها تهدید مستقیمی علیه استقلال و نظم اساسی اوکراین است.

لاوروف هم‌چنین از سکوت تاییدی اتحادیه اروپا انتقاد کرده و آن را در راستای سیاست های مخالفان و برخلاف مصالحه سه جانبه روز جمعه عنوان کرده است.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بدون توجه به قرارداد مصالحه اتحادیه اروپا و محالفان  با دولت اوکراین در بیانیه‌ای از آزادی یولیا تیموشنکو استقبال کرد و خواستار تشکیل دولتی جامع شد و از تمامی طرف‌ها درخواست کرد تا اتحاد این کشور را حفظ کنند.

وی همچنین عنوان داشت: آزادی تیموشنکو گامی رو به جلو است و اتحادیه اروپا کاملا به حمایت از روند سیاسی اوکراین متعهد است و به اصلاح شرایط در اوکراین کمک خواهد کرد.

در عین حال ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس بدون توجه به قرداد اتحادیه اورپا و دولت اوکراین اعلام کرد که با وزیر امور خارجه آلمان توافق کرده تا از دولت جدید در اوکراین حمایت کند و به دنبال بسته‌های مالی صندوق بین‌المللی پول برای اوکراین باشند.
۹۲/۱۲/۰۴
هادی شبیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی